Eline Toebes studeerde cello aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en behaalde daar haar diploma’s docerend en uitvoerend musicus. Haar hoofdvak-docenten waren Fred Pot en Marien van Staalen.

Eline speelde en speelt in diverse combinaties en orkesten, onder andere in het NBO Nederlands Begeleidingsorkest. In kamermuziekverband speelt ze in verschillende bezettingen, waaronder een trio met viool en altviool, een duo met gitarist Jeroen Timmers en een samenspel met liedjesschrijver/gitarist Frank Panhuyzen.  

Haar solo-repertoire is zeer divers: van de Bach-suites via nieuwere muziek tot hedendaagse composities.

De cello is een instrument dat zich heel goed laat combineren met diverse muziekstijlen en bezettingen. Van barok via klassiek naar diverse moderne uithoeken van de muziek, met cello zijn er geen grenzen. Voor Eline is modern zowel modern in de zin van hedendaagse gecomponeerde muziek als ook samenwerking zoeken met het populaire, lichtere genre. Een voorbeeld hiervan is dat ze niet schroomt om samen te werken met een autodidactische gitarist. Hij schrijft zelf de chansons zonder noten te kunnen lezen en zij bedenkt daar de cello-begeleiding bij.

Ook zoekt Eline samenwerking met andere kunstvormen. Hedendaagse composities laten zich bijvoorbeeld heel goed begrijpen/vertalen in dans of poppenspel. Door dit soort samenwerkingen hebben al verschillende argelozen zich door de (hedendaagse) muziek laten verleiden en hun interesses kunnen verbreden. Voor onconventionele wijzen van performen en muzikaal presteren deinst ze niet terug.

‘Ik heb korte snelle vingers, maar virtuositeit op zich zegt me niks. Ik wil het onverwachte, het grappige en vooral ook de diepe emoties uit de muziek laten horen.’

Docentschap

Eline is als docent verbonden aan de muziekschool van Leiden (BplusC). Tevens geeft ze in haar woonplaats Den Haag privé-les aan enkele enthousiaste en geïnteresseerde leerlingen. In het algemeen is het doel van de lessen om leerlingen plezier, gemak en zelfstandigheid in het cellospelen aan te leren. Hierbij vindt ze het van het grootste belang dat de leerling zelf de muziek leert maken, leert doorgronden en via de muziek nog meer levensvreugde tot zich laat komen… Het maken van specifieke arrangementen voor lesdoeleinden is een eruit voortvloeiende activiteit die met enthousiasme wordt uitgevoerd.

‘Lesgeven is mijn roeping, ik word erg blij van leerlingen. Ik geef al jaren les, maar word steeds geïnspireerd door mijn leerlingen en hun mooie verhalen, ik leer zeker ook van hen.’

Eline geeft les aan verschillende leeftijden, doelgroepen, alleen of in groepsverband. De insteek kan zeer divers zijn. Ze gaat uit van wensen van de leerling en zoekt samen naar de meest optimale invulling van het uiteindelijke lesdoel. De leeftijd, de intenties en de gevoelsbeleving van de leerlingen kan zeer wisselend zijn. Daar haakt Eline op in, daar ligt haar kracht. En haar eigen vervulling. Van haar kant uit neemt ze de leerling graag mee door de tijden, stijlen en gevoelskrachten van componisten.

Voor Eline is lesgeven niet slechts het volgen van een methode. Ze stamt uit een gezin van didactici; van jongs af aan heeft ze mee gekregen dat lesgeven een vak is. Ze werkt vanuit het principe dat elke leerling een kwetsbaar instrument is, dat je voorzichtig moet leren bespelen. Al tijdens haar studie en ook daarna heeft ze zich verdiept in het ontwikkelen van een eigen aanpak van lesgeven. Techniek is belangrijk voor het ontwikkelen van vrijheid van beweging, waardoor het muzikale verhaal zonder blokkades verteld kan worden. Inzicht bieden in het stijltechnische, muzikale en harmonische verhaal helpt om een ‘compleet’ muzikant te worden, op elk niveau.

‘Het ontroert me elke keer weer leerlingen hun eigen muziek te horen maken.’

Advertenties
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close